מדריך צמיגי אופנוע

ברוכים הבאים לבית הספר לצמיגים לרכב דו גלגלי!

דבר אחד המשותף לכל הרוכבים - הוא שצמיגים הם רכיבים קריטיים עבורכם. לא משנה מה הכלי שלכם, מה הניסיון שלכם וכמה אתם רוכבים בכל יום - הצמיג הוא מה שמחבר אתכם לכביש או לשטח, כך שבחירה נכונה של צמיגים לאופנוע היא בהחלט מהותית לבטיחות, ביצועים, נוחות ועוד פרמטרים חשובים – לכן הכנו עבורכם מדריך מקיף לצמיגי אופנועים, ובו כל המידע הרלוונטי והחשוב, שאלות נפוצות שיעזרו לכם לבחור את הצמיגים האופטימאליים עבורכם, עבור האופנוע שלכם ועבור סגנון הרכיבה שלכם.


מונחי בסיס בצמיגים – מבנה הצמיג


תבנית הצמיג / Tread: החלק בצמיג הבא במגע עם הכביש וגם החלק שרוב האנשים חושבים עליו בהקשר לצמיגים. באופן כללי, תבנית חלקה יותר עובדת טוב יותר על משטחים חלקים ויבשים ותבנית "גושנית" יותר עובדת טוב יותר בשטח ועל כבישים משובשים. יש צמיגי כביש מסוימים עם תבנית צמיג המתאימה יותר לתנאים רטובים וצמיגי שטח עם תבניות המותאמות לתנאי השטח, למשל סלעים, חול או בוץ רטוב. לתבנית משמעות רבה לאחיזת הצמיג את הדרך.
בסיס הדופן / Bead: החלק בצמיג הנצמד לחישוק הגלגל וגורם לצמיג להישאר במקומו כאשר הוא מנופח. לרוב בסיס הדופן כולל כבל פלדה חזק העטוף בגומי לחיזוק ושיפור האחיזה בחישוק הגלגל.
מדרס / Carcass: מונח המתאר את "גוף" הצמיג מתחת לתבנית החיצונית. צמיגי אופנועים הם לרוב רדיאליים או בעלי שכבות רבודות / מעורבים מבחינת מבנה שלד הצמיג. לצמיגים רדיאליים חגורות מחוזקות, הרצות רוחבית מבסיס דופן בצד אחד לבסיס בצד השני וכמעט תמיד עשויות כבלי פלדה. בצמיגי שכבות רבודות (Bias-Ply) ישנן חגורות חיזוק שלרוב עשויות מסיבים חזקים ומחברות בין שני צידי הצמיג, אבל בזוויות אלכסוניות ולא רוחביות כמו ברדיאליים.
דופן הצמיג / Sidewall: החלק בצמיג המגשר בין בסיס הדופן הנצמד לחישוק לבין התבנית החיצונית. חלק קטן בצמיג, אך עם חשיבות גדולה לבטיחות, ביצועים, העברת עומסים, התנהגות כביש ועמידות הצמיג לתקרים, בעיקר צידיים. זהו החלק בצמיג שאליו מתייחסים כאשר מדברים על גובה הצמיג, פרופיל או יחס. לדופן הצמיג אפילו יש השפעה על התנהגות המתלים.

לפצח את הקוד


על גבי כל צמיג אופנוע ודו גלגלי, יש קוד המתאר את סוג הצמיג ומאפייניו, קוד הכולל מספרים ואותיות באנגלית, עם שתי אפשרויות סיווג מרכזיות. חלק מהותי מהבנת צמיגים לאופנועים ומבחירת הצמיגים המתאימים לכם, הוא להבין את מבנה קוד הדירוג והסיווג של צמיגים. בואו נפרק את הקודים ותוכלו לדעת את הפרטים הנכונים והחשובים לגבי כל צמיג.

לדוגמא: 130/90 – 16 67 H – שיטת הסיווג המטרית (Metric)
ה-130 מייצג את רוחב הצמיג, לפי רוחב התבנית החיצונית, במילימטרים.
ה-90 מתאר את יחס הרוחב לגובה של הצמיג (aspect ratio) – גובה דופן הצמיג המבוטא כאחוז מרוחב הצמיג. במקרה להלן, גובה דופן הצמיג הוא 90% של 130 מ"מ, מה שאומר 117 מ"מ.
16 משמעותו קוטר החישוק באינצ'ים. אם הצמיג רדיאלי, תהיה R בין יחס הרוחב לגובה ובין קוטר החישוק. אם אין R, הצמיג הוא מסוג שכבות רבודות / מעורב. אם הצמיג הוא מסוג שכבות רבודות עם חיזוק והקשחה נוספים בעזרת רצועות סיבים, תופיע האות B
67 מתאר את דירוג העומס של הצמיג. מקסימום המשקל שהצמיג מסוגל לשאת ישירות- לפי טבלת צמיגים מתאימה. במקרה כאן, קוד 67 משמעותו עומס מרבי של 307 ק"ג לצמיג.
האות H מתארת את דירוג המהירות של הצמיג. המהירות המרבית בה הצמיג יכול לשאת את העומס המרבי – לפי טבלת צמיגים מתאימה. קוד H משמעותו מהירות של 210 קמ"ש.
*להבנה ספציפית יותר של דירוג העומס והמהירות, יש לבחון טבלאות צמיגים מתאימות הזמינות במגוון מקומות ואתרי יצרניות. צוות מטרו ישמח לעזור גם בזה.

דוגמא נוספת: M T 90 – 16 Load Range B
שיטת סיווג צמיגים זו היא השיטה האלפא-נומרית והיא כוללת יותר התבססות על אותיות, כאשר לכל אות יש משמעות המפורטת בטבלאות הצמיגים השונות.
MT – סיווג רוחב הצמיג והעובדה שמדובר על צמיג לאופנוע. האות M מסמלת שזהו צמיג אופנוע (Motorcycle) והאות T מסמלת את רוחב הצמיג, כאשר בפועל וכפי שניתן לראות בטבלאות צמיגים, רוחב T מקביל ל-130 מ"מ בשיטה המטרית. לכל רוחב יש אות אחרת המייצגת אותו.
90 מייצג גם כאן יחס רוחב לגובה של הצמיג, באותו האופן כמו בשיטה המטרית המוצגת לעיל.
16 גם כאן מתאר את קוטר החישוק באינצ'ים. אם יש R הצמיג רדיאלי, בהיעדר אות נוספת הצמיג מסוג שכבות רבודות/מעורב ואם מופיעה האות B לפני קוטר החישוק אז הצמיג הוא מסוג שכבות רבודות אך עם תוספת חיזוק וקשיחות.
Load Range B מתייחס לדירוג העומס של הצמיג, נקרא לעיתים גם Ply Rating או דירוג שכבות. נתון זה רלוונטי לחוזק וקיבולת הצמיג, בעיקר בהקשר ללחצי ניפוח והעמסת משקל.

מלא מספרים ואותיות! איך מוצאים את הצמיג לאופנוע המתאים ביותר עבורך?



חובה להשתמש במידת הצמיג כפי שמופיע ברישיון בלבד! אסור, מסוכן ואפילו לא חוקי להשתמש במידות צמיג שונה מהמצוין ברישיון. זה לא אומר כמובן שאתם לא יכולים להתנסות בצמיגים מסוגים וסיווגים שונים, כמו למשל צמיגי ספורט למקסימום אחיזה ועל חשבון שחיקה מהירה יותר או צמיגי טורינג המיועדים למקסימום ק"מ.
הדבר החשוב ביותר לזכור בבחירת צמיגים לאופנוע, הוא תמיד לתעדף את אלמנט הבטיחות – קל וחומר כאשר אתם רוצים לסטות מסוג וסיווג הצמיג שהיצרנית התאימה לכלי שלכם. כך שכמובן שגודל הצמיג צריך להתאים להרכבה על האופנוע שלכם, אך גם יתר הדירוגים צריכים להתאים לאופנוע ולתנאי הרכיבה ולספק רמת בטיחות אופטימאלית. לא בטוחים, התייעצו עם איש מקצוע במטרו.

האם אני יכול לשלב צמיג רדיאלי וצמיג שכבות רבודות/מעורב? האם אפשר להחליף בין רדיאלי לשכבות רבודות?


אנו מכבדים את הזכות של רוכבים לבחור ולמצוא את המרכיבים האידיאליים לאופנועים שלהם ולסגנון רכיבה אישי, אבל מבחינת המלצות מקצועיות, הדרך הבטוחה והיעילה ביותר היא להישאר עם המלצות יצרניות האופנועים לגבי סוג ומבנה הצמיגים לכל כלי.
באופן כללי, צמיגים רדיאליים מספקים טמפרטורות נמוכות יותר (אורך חיים ארוך יותר), מבנה קשיח יותר ואת היכולת להציע צמיגים עם יחס רוחב לגובה נמוך יותר. צמיגי שכבות רבודות מספקים רכיבה רכה ויותר ידידותית לשימוש ולרוב גם מגיעים במחיר נמוך יותר, כמו גם יכולות משופרות של נשיאת עומס.
יש לשים לב כי אצל חלק מהיצרניות, שילוב בין שכבות רבודות מקדימה ורדיאלי מאחור הוא האופן בו אופנועים יוצאים מהמפעל.

האם אפשר להרכיב צמיג טיובלס על חישוק עם חישורים?


שאלה מצוינת. לטובת הטירונים בקהל (ברוכים הבאים לתחום!): חישוק עם חישורים ("סיחים") יגרום לדליפת אוויר אם מרכיבים עליו צמיג טיובלס ללא פנימית. הפטמות היכן שהחישורים נפגשים עם החישוק אינן אטומות לאוויר. יוצאי הדופן לכך הם חישוקים עם חישורי קצה, כמו למשל סדרת BMW-GS. יש גם לעיתים חישוקי סגסוגת המחייבים שימוש בצמיגים עם פנימית.
השורה התחתונה: אם האופנוע שלכם הגיע עם צמיג שיש בתוכו פנימית, לא תוכלו להרכיב צמיג טיובלס בלי פתרונות הנדסיים יצירתיים מצידכם – כאשר גם אז יכול להיות שבסיס דופן הצמיג לא יישב טוב על הגלגל המותאם לפנימית.

מה קורה אם אני משתמש בצמיג טיובלס, עם פנימית בתוכו?


זה דווקא לרוב תקין ויכול לעבוד בלי תקלות מיוחדות. יש לקחת בחשבון שתוספת הפנימית מוסיפה גם חיכוך – מה שיוצר יותר חום – לצמיג. התפיסה המקובלת היא שאם מוסיפים פנימית לצמיג טיובלס, צאו מנקודת הנחה שהצמיג שלכם ירד דרגה אחת מבחינת דירוג העומס והמהירות שלו.
האם אפשר להשתמש בפנימית הישנה לאחר הרכבת צמיג חדש?
לא רעיון טוב. בצמיגי טיובלס, בסיס הוונטיל (שסתום האוויר) לרוב מוחלף בכל החלפת צמיג. עם פנימית, השסתום בנוי ישירות לתוך הפנימית. גומי מתקשה ככל שהוא עובר במחזור החימום המתרחש בכל צמיג (מעבר מקור, לחום ואז חזרה לקור) בכל רכיבה, לכן הגומי של הפנימית עם הזמן הופך לקשה ושביר במקום רך וגמיש. לכן מומלץ להחליף גם פנימית עם החלפת הצמיג – פנימיות הן משמעותית זולות לעומת צמיגים.

מה גודל הפנימית שאני צריך?


זה קל ודי ידידותי למשתמש, בעזרת טבלאות המרה נפוצות וזמינות כמו זו למשל:

לאופנועי שטח:


איזה גודל של בסיס וונטיל צריך לצמיג הטיובלס שלי?


יש שני גדלים של וונטילים / שסתומי אוויר לצמיגים, 8 מ"מ ו-10 מ"מ. הגדול יותר, אשר למעשה מתאים לחור בגודל 11.3 מ"מ בגלגל, הוא ללא ספק הנפוץ ביותר. בוונטיל 10 מ"מ משתמשות כל היצרניות היפניות וגם הארלי-דווידסון. הגודל הקטן יותר (למעשה 8.3 מ"מ) נמצא בשימוש בחלק מאופנועי BMW ובכמה גלגלים מיוחדים הנמכרים בנפרד מהאופנוע עצמו.


האם אפשר להשתמש יחד בצמיגים עם דירוג עומס/מהירות שונה זה מזה?


לרוב, שנמוך בדירוג העומס/מהירות הוא רעיון לא מוצלח במיוחד ואנו במטרו לא ממליצים על זה. דירוגי המקסימום של עומס ומהירות נקבעים ע"י היצרניות לאחר תהליכי מחקר ופיתוח מדוקדקים והם מתארים את הצמיגים שכל אופנוע צריך לפי נתונים אלו והגדרות היצרנית הספציפית שלכם.
שדרוג לצמיגים עם דירוג מהירות או עומס גבוה יותר, לא יפגע בכלום, אבל כן יכול לגרום לרכיבה פחות איכותית ונעימה, למשל בעקבות תוספת קשיחות של דופן הצמיג החיצונית. הצמיגים איתם האופנוע יצא מהמפעל לגמרי מסוגלים לעמוד בעומסים שהאופנוע מאושר עבורם מלכתחילה – אם אתם מנסים לעבור מעבר לעומסים אלו, ככל הנראה הצמיגים אינם נקודת החולשה היחידה וגם חלקים אחרים עלולים להישבר או להינזק!
שימו לב:
אם אתם בוחנים עומסי משקל לאופנוע, אין לשכוח להתחשב גם במשקל הרוכב, נוסע, מטען וכו'. יצרניות יפניות למשל, ידועות לשמצה בכך שהן מצפות שהרוכבים שלהן יהיו במשקל נוצה.
דבר נוסף, במועד כתיבת מדריך זה, רוב יצרניות הצמיגים מסכימות שצמיג שתוקן מאבד את כל דירוגי המהירות שלו.

מה המשמעות של האותיות B, C, E וכו' המופיעות אחרי גודל הצמיג?


אם אתם רואים אות לועזית רשומה אחרי גודל הצמיג, זהו קוד "תיאור שירות" (Service Description) של הצמיג. לתיאורי השירות יש מדד עומס ומהירות, שניתן להמרה שימושית מתוך מספר טבלאות צמיגים נפוצות.
לעיתים יופיע על הצמיג עוד מידע אופציונאלי, העשוי להשתנות בין היצרניות השונות. מידע זה יכול למשל לפרט יותר לעומק על מה הצמיג המסוים הזה אמור להיות מורכב או לאיזו משימה הצמיג מיועד. בגדול, אם אינכם בטוחים מה המשמעות של תיאור השירות על הצמיגים שלכם, התייעצו עם איש מקצוע להבהרות והסברים.


האם ניתן להרכיב מישלן מקדימה ופירלי מאחורה?

יש רק מקרים נדירים בהם יצרנית אופנוע תערבב בין מותגי צמיגים על אופנוע היוצא משערי המפעל ומועבר לשיווק ומסירה ללקוחות הקצה. מעבר למקרים נדירים אלו, ההמלצה הגורפת היא להתאים את מותג הצמיגים להמלצת יצרנית האופנוע, גם בגלגל הקדמי וגם באחורי.
בהרבה מקרים, יצרנית אופנועים תמליץ על סוג צמיג מסוים לגלגל הקדמי ועל סוג אחר לגלגל האחורי וגם כאן, עדיף ללכת על ההמלצה הזו – אך לרוב הצמיגים יהיו מאותו המותג ורק בעלי דירוגים ומאפיינים שונים, בהתאם לסוג האופנוע וייעודו. כך שאלא אם אופנוע יצא מהמפעל עם שני צמיגים שונים, אנחנו לא ממליצים לשלב ולערבב מותגים, כי הבדלים בהתנהגות ובביצועי הצמיגים יכולים לגרום לאופנוע שאמור "להתנהג" היטב להפוך לבלתי צפוי ולפחות בטיחותי.


איך אני יכול לוודא שלא קיבלתי צמיג ישן? האם זה משנה?


קודם כל, גיל הצמיג בהחלט משנה!
למרבה המזל, קל לדעת מה גיל הצמיג שלך. על הדופן החיצונית של כל צמיג מוטבע קוד DOT, שלרוב כולל 12-16 תווים. הקוד מתחיל עם הכיתוב DOT ומסתיים בערבוביה של מספרים האומרים הרבה דברים, כולל תאריך ייצור הצמיג והמפעל בו הוא יוצר. בהקשר לגיל הצמיג, אנחנו מתעניינים בבלוק המספרים האחרון – מספר בן 4 ספרות – שתי הספרות הראשונות מייצגות את השבוע בו יוצר הצמיג (מתוך 52 שבועות בשנה) ושתי הספרות האחרונות הן השנה.
למשל: 4022 בסיומו של קוד DOT מספרות לנו כי הצמיג יוצר בשבוע ה-40 של שנת 2022.
באופן כללי, ההמלצה שלנו היא שאם הצמיג שלך יוצר לפני למעלה מחמש שנים, לבצע לו בדיקה מקצועית. אם הצמיג בן למעלה מעשר שנים, כדאי להחליפו לחדש בכל מקרה.


איך יודעים מתי צריך להחליף צמיג לאופנוע?

אחת השאלות המרכזיות והחשובות בהקשר למדריך צמיגים לאופנוע. מעבר לצמיג קרוע או עם נזק פיזי ברור המצריך החלפה לצמיג חדש, יש עוד שלל מקרים בהם בהחלט כדאי לשקול החלפת צמיג באופנוע. בואו ניתן סקירה מהירה של מצבים אלו:

חור/תקר בדופן הצמיג
נזק בלתי ניתן לתיקון
חור גדול יותר מ-6.30 מ"מ
צמיג שיוצר לפני מעל 10 שנים
בלאי מזג אוויר – סדקים, יובש ובלאי כללי, לרוב מקרינת השמש
צמיג שנרכב תדירות עם לחץ נמוך – טבעת שחיקה מסביב לצמיג
חתכים או חריצים עמוקים בגוף הצמיג – היכן שהם לא אמורים להיות
צמיג עם "קוביות" רבות החסרות מהתבנית
צמיג שחוק – גובה התבנית (מעל פני הצמיג והחריצים הטבעיים) פחות מ1.5 מ"מ
צמיג שבו האינדיקטורים לשחיקת התבנית נראים לעין
צמיג עם שחיקה לא אחידה המשנה את מבנה ותפקוד הצמיג
צמיג שחוק העושה רעשים בזמן רכיבה או מציג התנהגות רכיבה קופצנית ולא צפויה

אם אתה שואל את השאלה הזו, רוב הסיכויים שאתה צריך להחליף לפחות צמיג אחד באופנוע, סביר שאת שניהם. בהינתן שלצמיגי אופנועים יש דירוג מהירות ספציפי וכי צמיגים שתוקנו מאבדים את דירוג המהירות שלהם, רוכבים רבים עם איזשהו נזק לצמיג באמת צריכים צמיג חדש. האפיק הבטוח ביותר הוא להתייחס לכל תיקון של צמיג כפתרון זמני, במקרה הטוב ביותר, עד להחלפה לצמיג חדש.


האם בעיות נסיעה כמו רעידות, "גמגום", קופצניות ואחיזה נגרמות מצמיג פגום?


אם אתה חווה בעיות כאלו ואחרות בזמן רכיבה, בהחלט יכול להיות שאתה סובל מצמיג פגום או שחוק, יתכן גם שהבעיה היא התקנה לא תקינה. בפועל, קשה מאוד לדעת ללא בחינה דקדקנית של הצמיג ע"י מקצוען בתחום.
קופצניות ואובדן אחיזה רגעי נובעות במקרים רבים משחיקה טבעית או שקיעה של חלקים בצמיג (Cupping) וגם מניפוח לא תקין של הצמיג. רעידות ונדנוד יתר של האופנוע כמעט תמיד נגרם מצמיגים שאינם מיושרים ומכוונים כראוי (למשל לאחר התקנה לא מקצועית דיה), צירים מעוקמים או – הכי נפוץ – בעקבות מיסבים שחוקים. שחיקה מוקדמת של תבנית הצמיג ותקלות אחיזה רלוונטיות בדר"כ נגרמות בגלל התקנה עקומה של הגלגלים או ניפוח לא תקין של הצמיג.
שוב, קשה לדעת בדיוק מה מהות הבעיה והמקור לה בהקשר לצמיג או לאופנוע מבלי לראות את הכלי בעינים. ראשית כל, ההמלצה שלנו היא לוודא שעל הכלי שלך מותקנים הצמיגים הנכונים לפי הוראות היצרן, שהניפוח תקין ושאין נזקים או פגמים נראים לעין בצמיג היכולים להסביר את ההתנהגות הלא טובה בזמן רכיבה.


אני רוכב אגרסיבי על כביש. למה לא כדאי לי להרכיב צמיג מירוצים (Track-Day)?


כבישים עירוניים ובינעירוניים אינם מסלול מירוצים! צמיגי מירוץ לרוב עשויים מתערובת המצריכה טמפרטורות הרצה גבוהות מאוד כדי "להידבק" למסלול – טמפרטורות שרוכב על כביש רגיל, אפילו רוכב אגרסיבי ומהיר, פשוט לא יגיע אליהן, בטח לא בכבישי ישראל. כך שבפועל צמיגי מירוץ יכולים להיות לספק אפילו פחות אחיזה מצמיגי ספורט רגילים.
בנוסף, לצמיגי מירוצים יש לרוב חתכי רוחב שונים, כאלו המזמינים היגוי מהיר יותר אך גם התנהגות קופצנית וקשוחה יותר. הם כמעט אף פעם אינם מותאמים לעמידות בפני שחיקה מהירה וסביר להניח שהם לא מתמודדים טוב עם מים או שברים ומפגעים קטנים על הכביש – מכיוון שאלו לרוב נעדרים ממסלול מירוצים מוסדר.
יש כמה דגמי צמיגי כביש-ספורט שהם מאוד "דביקים" ונאחזים בכביש, צמיגים אשר מגשרים היטב על הפער בין שימוש במסלול מירוצים לשימוש רחוב או כביש סטנדרטי. אלו מהווים כמעט תמיד את הבחירה הטובה ביותר לרובים אגרסיביים המחפשים למקסם מהירות וכוח מהאופנוע שלהם.

יש לכם שאלה ולא קיבלתם עליה תשובה במדריך צמיגי האופנוע של מטרו? אל תהססו וצרו קשר עם הצוות המקצועי המיומן והמנוסה שלנו, אנחנו תמיד שמחים לעזור בכל מה שקשור לצמיגים לאופנועים ועוד שלל נושאים הקשורים התשוקה המשותפת לנו ולכם לדו גלגלי!