שמנים ונוזלים לאופנועים – כל מה שאתם צריכים לדעת

שמנים לכלי רכב הם נושא שעל אף שעשוי להיראות פשוט בתחילה, בהחלט יכול להיות מורכב ועמוס בפרטים ואפשרויות. אם גם אתם שואלים את עצמכם, "איזה שמן הוא הכי טוב?", "איזה שמן אני צריך לאופנוע שלי?" או "האם אני יכול להשתמש בכל שמן מנוע?", דעו שאתם לגמרי לא לבד ואלו שאלות שאנו נתקלים בהן כל הזמן. אז כדי לעשות סדר ולמנוע נזקים לכלי האהוב והיקר שלכם, נסביר את כל הפרטים החשובים לגבי שמנים ונוזלים לאופנועים.


כמובן שאצלנו במטרו תמצאו מגוון רחב ואיכותי ביותר של שמנים מקצועיים ונוזלים שונים לאופנועים, מבית MOTUL הטובים והאמינים ביותר.


עוד לפני שנצלול לעומק הדברים לגבי שמנים ונוזלים לאופנועים, יש להדגיש כי אמנם בספר האופנוע שלכם ובהוראות התחזוקה כתובים סוגי השמנים הכלליים שיש לעשות בהם שימוש בכלי הספציפי אבל חשוב לדעת שברגע שמכניסים למשוואה את רמות צמיגות, סוגי שמן פרטניים יותר, תקנים בינלאומיים שונים וכן הלאה – העניין הופך מבלבל ומורכב יותר, ואנחנו פה כדי לעשות לכם סדר.

שמן למנוע 4 פעימות


ההבדל הראשון והמשמעותי בין שמני מנוע לאופנועים הוא האם אתם צריכים שמן למנוע 4 פעימות או שמן מנוע 2 פעימות, כאשר בהחלט יש הבדלים בין שני הסוגים ואין לערבב או להשתמש בשמן 2 פעימות במנוע 4 פעימות. שמני 4 פעימות מודרניים המיועדים לאופנועים חדישים יותר (אופנועים קלאסיים עדיין משתמשים בחלק מהמקרים בשמני Monograde מיושנים יותר) הם שמנים בקטגוריית Multi-Grade, כאשר אלו כוללים:

  • שמנים מינרליים: למעשה הסוג הבסיסי ביותר של שמן מנוע לאופנועים עם מנועי 4 פעימות. לרוב מומלצים לאופנועים בהספק נמוך יותר עם מנועים שלא נדרשים למאמצים גבוהים במיוחד. שמנים אלו לרוב זולים יותר מהאלטרנטיבות. חיסרון מסוים של שמן מנוע מינרלי לאופנוע הוא ששמנים אלו לא מחזיקים מעמד לזמן רב לעומת שמנים סינטטיים ולכן דורשים החלפות תכופות יחסית.
  • שמנים חצי סינטטיים: כפי שהשם מעיד, שמני מנוע המורכבים מתערובת של שמן מינרלי עם שמן סינטטי (לרוב לא יותר מ-30% שמן סינטטי). שמן מנוע חצי סינטטי מספק את היכולת להגן על המנוע בטמפרטורות גבוהות יותר ובמצבי עומס, אך בכל זאת, שמנים חצי סינטטיים משמשים בדר"כ באופנועים שלא עומדים בלחצי הפעלה גבוהים מאוד, אך שעדיין יש להם הספק כוח בריא. מתאימים למשל למי שרוכב לעבודה ולרוכבי פנאי רגועים יחסית ועם אופנועים גדולים.
  • שמנים סינטטיים מלאים: נחשבים הטופ שבטופ בשמני מנוע לאופנועים. בניגוד לשמן מנוע מינרלי, בשמן סינטטי מלא מסירים את כל החלקיקים הלא טהורים והוא מתוגבר עם תוספים ייעודיים המספקים הגנה טובה יותר למנוע. שמן סינטטי מלא מתאים למשל לאופנועי מרוץ ולאופנועים הנדרשים לעומד בתנאי לחץ ועומס גבוהים עם סיכוך ברמה הטובה והאמינה ביותר.

צמיגות ודירוג של שמן מנוע – Viscosity and Grade


כנראה ההיבט הכי מבלבל ושהכי לא מובן כהלכה לגבי שמני מנוע, אך גם אחד ההיבטים הכי חשובים לבריאות ותפקוד האופנוע שלכם! צמיגות השמן נמדדת לפי העמידות שלו בכוחות זרימה. המשמעות היא שהשמן צריך להיות מסוגל לזרום במנוע בטמפרטורות נמוכות, כך שהוא יגיע לכל חלקי המנוע במהירות וביעילות כדי להגן על רכיביו השונים. אך כמובן ששמן מנוע חייב גם לזרום היטב גם בטמפרטורות פעולה גבוהות, ללא אידוי ותוך שמירה על לחץ שמן תקני – ואת זה מספקת הצמיגות הנכונה לסוג המנוע שלכם.


בשמנים מודרניים ומרובי דירוגים, נראה שני מספרים: הראשון יהיה לרוב 0, 5, 10, 15 או 20, כאשר לאחריו תופיע האות W (המציינת את המילה Winter – חורף – לא משקל/Weight כמו שרבים חושבים). המספר השני תמיד יהיה גבוה יותר ובדר"כ יהיה 20, 30, 40, 50 או 60.


המשמעות של תוספת ה-W לתנאי חורף היא כי שמן הינו צמיגי וזורם לאט יותר בתנאי קור, לכן שמן הכולל דירוג W מדגיש כי הוא עמיד ומתאים גם לטמפרטורות נמוכות בעת ההנעה. באופן כללי, ככל שהמספר הראשון נמוך יותר, כך השמן יזרום טוב ומהר יותר ככל שהטמפרטורה קרה יותר.
המספר השני בדירוג הוא מספר SAE (מספר אגודת מהנדסי הרכב) והוא מציין את עמידות השמן לזרימה – צמיגות – בטמפרטורה של C°100 במכשור הבדיקה התקני לזרימה. ככל שהמספר גבוה יותר, כך השמן צמיגי יותר בטמפרטורות הגבוהות. ספר תחזוקת האופנוע יציין את דירוג השמן שאתם צריכים, אך שימושי לדעת מה המספרים אומרים – גם כי לרוב בספר הרכב מצוינים כמה סוגי שמנים רלוונטיים.

שמן למנוע 2 פעימות


במנועי 2 פעימות, בניגוד למנועי 4 פעימות, גל הארכובה אינו נפרד וסגור אלא הוא חלק מובנה ומתמשך ממערכת היניקה וההצתה, כך ששמן הסיכוך למנוע צריך להיות מעורבב עם הדלק כדי להגן על חלקי המנוע. בדומה למנועי 4 פעימות, גם שמנים למנועי 2 פעימות זמינים במגוון סוגים, בהתאם לקטנוע או לאופנוע.


שמן מנוע 2 פעימות יכול להיות מינרלי, חצי סינטטי או סינטטי מלא. יחס השמן לדלק משתנה בין כלי לכלי ובין סוג שמן אחד לאחר, למשל יחס של 16:1 או אפילו 100:1.


למרות שיש קטנועים פשוטים וקלים שיכולים להשתמש בשמן 2 פעימות בסיסי, תמיד עדיף להשתמש בשמן האיכותי ביותר שאתם יכולים להשיג, כי באמת יש הבדל ברמת ההגנה על המנוע לאורך זמן. שמני מנועי 2 פעימות סינטטיים כיום נשרפים הרבה יותר נקי, מפחיתים פליטות מזהמים ומפחיתים מהותית את משקעי השמן על המצתים.

שמני תיבת הילוכים / שמן גיר לאופנוע


רוב האופנועים המודרניים משתמשים באותו שמן גם למנוע וגם לתיבת ההילוכים, כך שעל פי רוב לא צריך לדאוג לגבי זה. אך יש אופנועים מסוימים, שלהם תיבת הילוכים נפרדת מהמנוע ועל כן דורשים שמן גיר נפרד ושונה. כמו כן, כל האופנועים עם מנועי 2 פעימות מצריכים שמן גיר נפרד.


שמן גיר מוודא שההילוכים באופנוע מוחלפים ופועלים בצורה חלקה ואפקטיבית וכמובן שהשמן מצמצם שחיקה מכאנית וחימום יתר של רכיבים פנימיים בגיר. נציין ששמן גיר לאופנועים מיוצר באופן שונה משמן גיר למכוניות, כך שאי אפשר לשים באופנוע את שמן הגיר מהרכב "הרגיל" שלכם.


כמו שמני מנוע, גם שמנים לתיבת הילוכים של אופנועים מגיעים ברמות צמיגות וזרימה שונות. הדירוג הבינלאומי המקובל לשמני גיר (גם כאן, תקן לפי SAE) עובד כמו בשמנים עם דירוג אחד (Monograde) – כך שככל שהמספר גבוה יותר, משקל השמן גדול יותר והוא צמיגי יותר כאשר הוא זורם בתוך מערכת ההילוכים. ככלל אצבע הוא שככל שהשמן קל יותר וצמיגי פחות, הוא מתאים לתיבות הילוכים קטנות, מהירות ואשר לא מועמדות בלחצים גבוהים במיוחד.


יש גם שמני גיר לאופנועים שהם מרובי דירוגים, כך שיש להם שתי רמות צמיגות המצוינות במפרט, ראשונה לתנאי חורף קרים ושניה לטמפרטורות מנוע גבוהות – כמו בהסבר לגבי שמני מנועי 4 פעימות.

שמן למזלג האופנוע


שמן מזלג (Fork Oil) הוא עוד סוג שמן המשמש באופנוע שלכם וגם אותו אפשר לרכוש ברמות צמיגות שונות, בהתאמה ספציפית לסוג האופנוע שלכם וכמובן סוג המזלג המותקן בחזיתו. שמן המזלג קריטי לשיכוך הידראולי איכותי ואמין של המזלג הקדמי באופנוע וכמו כן לשמירה מכאנית על המזלג ורכיביו הפנימיים. כאשר אתם נכנסים לבור או כשהאופנוע שלכם שוקע קדימה בעת לחיצה על הבלמים, שמן המזלג מועבר מצד אחד לצידו השני של המזלג דרך מערכת של נקבים ושסתומים קטנים וזה מה שיוצר את אפקט השיכוך ההכרחי המתקבל. הקפיצים בתוך המזלג שומרים על קדמת האופנוע למעלה, אך השמן משכך ומונע את פגיעת המזלג בחלקו התחתון ביותר.


שמן מזלג מדורג באופן דומה ליתר השמנים שנסקרו ולפי תקני SAE. כך שככל השמן דליל יותר (צמיגי פחות), המספר בדירוג נמוך יותר וכך גם המזלג ינוע מהר יותר והשיכוך יהיה רך יותר. לעומת זאת, שמן מזלג כבד וצמיגי יותר, יצמצם את זרימת השמן ויאט את המזלג בתנועתו למטה, מה שגורם למזלג קשיח יותר בשיכוך.


ובכן, הרי לכם הסבר מלא, שימושי ובתקווה ברור לגבי הסוגים השונים של שמנים לאופנוע. כמובן שיש עוד נוזלים חשובים לאופנוע שלכם, כמו נוזל בלמים, נוזלי קירור, תוספי דלק, חומרי איטום, גריז ומוצרי ניקוי, אך אלו באופן כללי משמעותית פחות מסובכים לעומת העולם של שמן לאופנוע.
זקוקים לעזרה במציאת שמן האופנוע האיכותי והמתאים ביותר לאופנוע שלכם ולתנאי השימוש שלכם? בואו לבקר אותנו באתר או בסניף מטרו וצוות הרוכבים-מוכרים שלנו ישמח לעזור באיתור השמן האופטימאלי. רכיבה בטוחה ומהנה!